GMB zet door UMS aangepaste elektrische Hyundai in

Sinds enige tijd zet GMB een elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine in. De elektrificatie, uitgevoerd door Urban Mobility Systems te Oss, past in de duurzaamheidstrategie van GMB op weg naar 2030 circulair. Familiebedrijf GMB staat voor expertise en duurzame oplossingen op het gebied van waterveiligheid, waterkwaliteit, bio-energie en industriële bouw & infra.

De Huyndai HX260AL Electric, is door Urban Mobility Systems voorzien van een elektrische aandrijflijn en een wisselbaar accupakket. Met 390 kWh aan vermogen is deze machine op dit moment succesvol aan het werk op de dijkversterking Gorinchem-Waardenburg.

Voor GMB is dit de eerste elektrische graafmachine in het machinepark. Volgens Edwin van der Poel, directeur van GMB, een heel mooi voorbeeld als je kijkt naar 2030 circulair. “Wij hebben emissieloos materiaal gewoon nodig en we zullen over een aantal jaren waarschijnlijk het gehele machinepark emissieloos hebben. Met dit soort initiatieven versnellen we, samen met partners, deze ontwikkeling.”

Wennen voor de machinist

Volgens Gerard van der Veer, hoofd materieelbeheer bij GMB, doet deze graafmachine niet onder voor de dieselaangedreven versie. “Vooral voor machinisten is het wennen. Normaal geef je gas, de dieselmotor toert op en je hebt meer vermogen. Bij de elektrische versie bedien je deze op dezelfde manier, alleen gaat nu de elektromotor en de hydrauliekpomp sneller draaien. Dan geeft een heel ander gevoel en geluid.”

De Hyundai HX260 Electric in actie op de dijkversterking Gorinchem-Waardenburg.

Bekijk de video van GMB ‘Onderweg naar een circulair 2030.’

Lars Kool legt uit waarom samenwerking bij elektrificatie zo belangrijk is.

Ook voor de machinisten zelf is de elektrificatie van bouwmachines omschakelen, maar ze zien wel de positieve kanten ervan in. “Het is net een elektrische auto,” zegt machinist Gerrit-Jan van de Pol. Dat je deze machine met een elektromotor aan de gang kunt krijgen is toch best een mooie ontwikkeling.”

Dijkversterking GoWa

Waterschap Rivierenland heeft een stevige opgave. In totaal moet er zo’n 450 kilometer aan dijk worden versterkt. Het stuk van 23 kilometer tussen Gorinchem en Waardenburg is daarbij een uitdagend begin, want: hoe vind je in een gebied met zoveel bewoners langs de dijk de beste oplossing? Voor het eerst in Nederland wordt een dijkversterking van A tot Z uitgevoerd binnen een alliantiecontract.

Na een marktconsultatie koos het waterschap voor de samenwerkingsalliantie met aannemerscombinatie GMB, Heijmans en De Vries & Van de Wiel en Royal Hashkoning DHV als ingenieursbureau. Onder de naam Graaf Reinaldalliantie wordt het stuk van 23 kilometer dijk met inbreng van betrokken inwoners versterkt. De kracht van een alliantie is dat zowel in de verkenningsfase, planuitwerking als realisatie als één team wordt samengewerkt.

Waterstof geen optie

Volgens Jan Nolles, algemeen directeur van Hyundai importeur Van der Spek Vianen, wilde GMB de transitie naar duurzaam versnellen. “Als je dan gaat wachten op waterstof, dan ga je niet versnellen. Die ontwikkeling gaat veel te langzaam. Toen hebben wij voorgesteld om het elektrisch te gaan doen. Zo zijn we bij UMS terechtgekomen en denken we dat dit de betere weg is.”

Doeners

Volgens Lars Kool, directeur UMS, was dit project zo succesvol, omdat het een samenwerking betrof tussen mensen uit de praktijk, namelijk GMB en Van der Spek én de engineers van UMS, met de kennis van elektrificatie van bouwmachines. “De mensen bij GMB en Van der Spek zijn echte doeners. Door die hechte samenwerking krijg je iets dat werkt in de praktijk.”