DENS en UMS partnerschap ontwikkeling van hydrozine aggregaat

P  E  R  S  B  E  R  I  C  H  T

DENS vormt partnerschap met UMS voor de ontwikkeling van het hydrozine aggregaat. Urban Mobility Systems (UMS), expert op het gebied van elektrificatie oplossingen voor industriële voertuigen en binnenstedelijk personen- en goederenvervoer en DENS, de ontwikkelaar van het Hydrozine aggregaat, gaan samenwerken. UMS is ontwikkelingspartner op het gebied van accupakketten, elektronica en bekabeling van het Hydrozine aggregaat.

UMS, onder andere bekend van de elektrificatie van de Doosan 30-tons graafmachine, de Knikmops en Manitou (verreiker) is voor DENS de uitgelezen partner voor de ontwikkeling van het batterijsysteem dat onderdeel is van het Hydrozine aggregaat. UMS loopt voor op de nieuwste technologie zonder de veiligheid en kwaliteit uit het oog te verliezen. ‘De ervaring en kennis van UMS op het gebied van elektrificatie van industriële voertuigen is een mooie aanwinst voor DENS’, zegt Tijn Swinkels, CTO van DENS. ‘Als DENS streven we naar een aggregaat met een zeer hoge betrouwbaarheid, met UMS kunnen we dit ook in de elektronica doorvoeren. DENS is lang op zoek geweest naar de juiste batterij en elektronica partner, omdat er maar weinig bedrijven de gecertificeerde techniek kunnen leveren waar DENS naar op zoek is. Bij UMS vinden we dit wel.’ Zo heeft UMS recent het ISO 6469-3 certificaat in ontvangst mogen nemen waarmee ze laten zien dat ze voldoen aan de hoogste nationale en internationale normen voor optimale veiligheid.

‘We zien veel potentie in het Hydrozine aggregaat’, zegt Lars kool, CEO van Urban Mobility Systems. ‘Het is een unieke en veelzijdige techniek die in staat is emissieloos energie te leveren met behulp van een vloeibare hernieuwbare brandstof.’ Het aggregaat maakt gebruik van de vloeibare waterstof drager Hydrozine, wat als vloeistof in tegenstelling tot waterstof geen druktanks vereist. Hydrozine bevat 53 gram waterstof per liter waarmee het dus grote hoeveelheden waterstof veilig kan opslaan. In het aggregaat wordt uit de hydrozine à la minute weer waterstof opgewekt en direct in een brandstofcel omgezet naar schone elektrische energie. ‘Door deze slimme en veilige manier van waterstofopslag en transport, halen we de drempels van waterstof onder druk weg en bieden we een gebruiksvriendelijkheid die gelijk is aan die van een conventioneel aggregaat’, zegt Max Aerts, CEO van DENS. Door het integreren van het batterijsysteem van UMS, wordt het aggregaat een efficiënt hybride systeem, waardoor er nooit onnodig brandstof wordt verbruikt, zoals bij diesel aggregaten wel vaak het geval is. De integratie maakt het ook mogelijk dat het aggregaat, met een nominaal vermogen van 25kW, minutenlang pieken van 100kW kan leveren. Dit betekent dat met een kleiner aggregaat hetzelfde werk kan worden verzet, waar in het verleden een 100kW aggregaat nodig was.

‘UMS heeft als missie om een bijdrage te leveren aan de versnelling van de energietransitie door hoge kwaliteit en economisch haalbare oplossingen te leveren en daarnaast betrouwbaar en schaalbaar te zijn’, zegt Lars Kool. ‘Door te investeren in een partnerschap met DENS komen we weer een stap dichterbij ons doel.’ De samenwerking van DENS en UMS maakt het mogelijk dat het Hydrozine aggregaat sneller beschikbaar wordt gemaakt voor de bouwsector, waarmee invulling kan worden gegeven aan het emissieloze draaien. Ook de ambitie van Rijkswaterstaat en de Waterschappen om in 2030 klimaatneutraal en circulair te zijn komt hiermee binnen handbereik.